Mentortraining Start 14 september.

Datum: 13-09-2016
Eind datum:
Doelgroep: Mentoren
Duur: 32 uur
Categorie: Persoonlijke coaching/begeleiding
Initiatief: OsmoConsult
Prijs: € 690 per deelnemer, inclusief de boeken "Mentor van nu" en het Werkboek "Mentor van nu", geschreven door Klaas Jan Terpstra en Herberd Prinsen en een set Sleutelkaarten ontwikkeld door Klaas Jan Terpstra en Liesbeth Sollie.
Aantal plaatsen beschikbaar: 0

Expertise cursusleider

Klaas Jan Terpstra is trainer-coach en oprichter van Osmo Consult.

Hij is directeur en kernopleider van de Registeropleiding Synergetisch Coachen.

Klaas Jan Terpstra verzorgt sinds 1987 trainingen en opleidingen op het gebied van leerlingenzorg. Bovendien heef hij een lange ervaring als leerlingbegeleider en docent scheikunde en ANW.

Hij heeft onder andere de opleiding Gestalt- en Systemisch werk afgerond en heeft veel ervaring met de praktische toepassing van het Systemisch perspectief in het onderwijs. Docenten en mentoren zijn daardoor beter in staat de onderliggende betekenis van gedrag van hun leerlingen te herkennen en daarop passend te interveniëren.

In al zijn opleidingen, trainingen en coaching van teams staat het kunnen aangaan van verbinding met de ander centraal.
Leren en ontwikkelen vindt voortdurend plaats in relaties tussen mensen. Zijn drijfveer is mensen in staat te stellen zich te kunnen ontwikkelen en van betekenis te zijn in hun leven en werk.

Klaas Jan Terpstra is auteur van diverse boeken.

Lees meer

Situatie

Als mentor ben je de spil in de begeleiding van leerlingen. Je verzorgt kortdurende begeleiding van individuele leerlingen, je bewaakt het groepsproces en stuurt leerlingen waar nodig door naar de zorgcoördinator.

Dat vraagt veel verschillende vaardigheden.

In de klas en tijdens begeleidingsgesprekken komt het regelmatig voor dat leerlingen gedrag vertonen dat je als lastig kunt ervaren, dat ze je (onbedoeld) raken of dat je merkt dat er iets met hen aan de hand is. Dat roept vragen op als: Wat is de onderliggende boodschap in het gedrag van deze leerlingen? Wat hebben zij nodig voor een effectieve gedragsverandering?

Centraal in deze training staat het Systemisch Perspectief. Daardoor leer je hoe de context van je leerlingen, zoals hun gezin van herkomst, hun gedrag in de klas bepaalt. In de eerste levensjaren van kinderen wordt de basis gelegd voor de manier waarop zij hun plek in de groep innemen en waarop zij geven en nemen. Dat geldt zowel voor leerlingen als voor jou als mentor.

Bovendien kun je tijdens één van de bijeenkomsten oefenen met acteurs.

Deze training is ontwikkeld en wordt gegeven door Klaas Jan Terpstra, directeur en kernopleider van de Registeropleiding Synergetisch Coachen en trainer-coach. 

Lees meer

Globale inhoud van deze cursus

Thema's

·         Van dramadriehoek naar groeidriehoek;

·         Een praktisch stappenplan voor het efficiënt                     voeren van gesprekken;

·         Verbindende gespreksinterventies;

·         Denkvrij luisteren;

·         Non-verbale communicatie; observeren en de                   toepassing daarvan in een gesprek;

·         Werken vanuit het Systemisch Perspectief en de               Contextuele Visie en de betekenis daarvan voor               het gedrag van de leerling en voor jouw eigen                 functioneren als mentor:

o    loyaliteiten en de invloed van familiesystemen en het       gezin van herkomst;

o    de invloed van het systeem in de klas;

o    de invloed van het systeem in de school.

·         Gesprekken met ouders.

·         Omgaan met grenzen: die van je zelf, de leerling             en de ouders.

·         Doorverwijzen: wanneer en hoe doe je dat?

·         Het ontwikkelen van meer bewustzijn ten aanzien             van je functioneren tijdens begeleidingsrelaties.

·         Je eigen kwaliteiten als mentor.

·         Doeltreffende begeleiding in het kader van                       Passend Onderwijs: leren omgaan met verschillen.

  

Tijdens één van de bijeenkomsten kun je oefenen met acteurs.

Lees meer

Doel van deze cursus

Tijdens deze training

·         leer je de onderliggende betekenis van het gedrag           van leerlingen herkennen en hoe je daarop kunt               interveniëren;

·         leer je beter herkennen wat een leerling nodig                 heeft om zich positief te kunnen ontwikkelen;

·         leer je hoe je van betekenis kunt zijn in de                       driehoek ouder-leerling-school;

 ·        ontwikkel je meer inzicht in je eigen functioneren             in een begeleidingsrelatie.

Lees meer

Afsluitingsbewijs

Na afronding van de scholing en nadat je hebt voldaan aan de kwaliteitseisen ontvang je een certificaat.

Lees meer

Overige

Deze training vindt plaats op:

14 september 2016, 6 oktober 2016, 1 november 2016, 21 november 2016.

 

10.30 – 16.45 uur (lunchpauze van 13.00 – 13.45 uur)

Op een nader te bepalen locatie.

De training van 14 september is vol bezet. U kunt al wel reserveren voor een volgende training via bvn@ostrealyceum.nl

 

De training kan ook worden verzorgd voor mentoren of mentorenteams van één school. In dat geval wordt tijdens een kennismakingsgesprek geïnventariseerd op welke manier het mentoraat binnen de school wordt gepositioneerd en welke consequenties dit heeft voor het programma van de training.

Voor meer informatie:

www.osmoconsult.nl

 

 klaasjan@osmoconsult.nl

 

 

 

Exclusief verblijfskosten 

Lees meer

Inschrijven voor deze cursus

Terug naar overzicht