Expertise cursusleider
Willemien Roos is gespecialiseerd in kennis van en omgaan met (hoog)begaafdheid. Zij is ECHA-specialist in gifted education en adviseert en begeleidt kinderen, jongeren, docenten, ouders en coaches op het gebied van (hoog)begaafdheid. Zij heeft ervaring met het opstellen van begeleidings- en coachingstrajecten voor hoogbegaafde kinderen en jongeren.
Willemien heeft de afgelopen 19 jaar in verschillende regio's gewerkt als docent. Haar ervaring ligt zowel in het basis- als in het voortgezet onderwijs.
Willemien vindt het belangrijk dat (hoog)begaafde leerlingen tot hun recht komen en daarin begrepen en gefaciliteerd worden. Zij adviseert en traint docenten in het organiseren van geschikt onderwijs voor (hoog) begaafde leerlingen.
Lees meer
Situatie
Veel (hoog)begaafde leerlingen laten niet zien wat ze kunnen. Deze groep leerlingen noemen we de onderpresteerders. Wat is de oorzaak van onderpresteren? Hoe herken en begeleid je een onderpresteerder?
Kinderen en jongeren die naast hun hoogbegaafdheid een diagnose autisme of ADHD hebben worden dubbel bijzonder genoemd. Welke mogelijkheden zijn er om deze leerlingen beter te begrijpen?
Lees meer
Globale inhoud van deze cursus
Tijdens deze cursus wordt ingegaan op vragen rondom hoogbegaafdheid: wat is hoogbegaafdheid?
Wat is kenmerkend voor (hoog)begaafde kinderen en jongeren? Wat is goed onderwijs voor (hoog)begaafden? Daarnaast is aandacht voor begeleiding van hoogbegaafden. Aan de orde komen mindset, metacognitie en leren leren.
Verschillende visies op hoogbegaafdheid en misvattingen komen aan de orde. We gaan hierop in en vormen een vsie op intelligentie en hoogbegaafdheid. Vanuit theoretische achtergronden worden bovenstaande vragen besproken en gekoppeld aan de praktijk.
Lees meer
Doel van deze cursus
De deelnemer kan na deze cursus (hoog)begaafde kinderen of jongeren signaleren en een begin maken met het organiseren van geschikt onderwijs voor deze leerlingen.
Lees meer
Afsluitingsbewijs
Certificaat. Deze cursus is gevalideerd door Registerleraar. (code volgt)
Lees meer