Expertise cursusleider
Marrig van de Velde is autismedeskundige bij Educonsult. Ze werkt binnen onderwijsinstellingen en is gezinsondersteuner op het gebied van autisme. Zij heeft 12 jaar ervaring in onder andere speciaal onderwijs, gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg. Marrig werkte jarenlang op een autismegroep binnen de GGZ. Na de afronding van haar sociaal pedagogische opleiding specialiseerde zij zich verder met de Post-HBO autisme bij de RINO groep in Utrecht.
Naast haar specialisme op het gebied van autisme is Marrig tevens deskundig op het gebied van andere psychiatrische stoornissen bij jongvolwassenen, onder andere AD(H)D, angst- en dwangstoornissen, depressie en persoonlijkheidsproblematiek.
Vroegtijdige signalering, een pro-actieve werkhouding en hoge mate van betrokkenheid staan in het werk van Marrig centraal. Haar ruime kennis en ervaring met jongeren met diverse psychiatrische stoornissen bieden een waardevolle bron van kennis in de zorgstructuur van onderwijsinstellingen.
Myrthe van Baal is orthopedagoog. Zij heeft ruime kennis opgedaan van sociaal-emotionele ontwikkeling, leerproblematiek, ADHD, autisme, ontwikkelingsstoornissen en opvoedproblematiek. Myrthe heeft ervaring met het handelingsgericht begeleiden en ondersteunen van leerkrachten, intern begeleiders en ouders. Zij is bevoegd docent en heeft ervaring binnen het regulier onderwijs.
Myrthe verzorgt voor Educonsult individuele trajecten en groepstrainingen op het gebied van sociale vaardigheden, faalangst en examenstress. Daarnaast is zij bekwaam in het uitvoeren van diagnostiek en intelligentie-, dyslexie- en dyscalculieonderzoeken.
Lees meer
Situatie
Steeds meer docenten krijgen de taak een leerling met autisme te ondersteunen op school. De leerling heeft ondersteuning nodig maar ook het betrokken team wil handvatten voor de ondersteuning in de klas.
Lees meer
Globale inhoud van deze cursus
We gaan dieper in op hoe een leerling met autisme de klas ervaart. De deelnemer leert de klas te bekijken vanuit de drie cognitieve stijlkenmerken van autisme. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van voorbeelden, video en ervaringsgerichte oefeningen.
Als de docent de klas vanuit de ogen van de leerling met autisme kan bekijken gaan we praktisch aan de slag. Zowel de leerling als de betrokken docenten hebben praktische handvatten en hulpmiddelen nodig. We bespreken hier verschillende mogelijkheden en manieren voor.
Lees meer
Doel van deze cursus
Na het theoretische gedeelte gaan we aan de slag met casuïstiek. Iedere deelnemer krijgt uitgebreid de kans de leersituatie rond één leerling uit te diepen en te verbeteren.
De deelnemer verlaat de cursus met:
- Een helder beeld van de leerling met autisme die hij/zij begeleidt
- Een bewuste en onderbouwde keuze voor de werkplek van de leerling in de klas
- Hulpmiddelen om structuur aan te brengen voor zowel de leerling als de betrokken docenten (en eventueel ander onderwijspersoneel)
Lees meer
Afsluitingsbewijs
Certificaat. Deze cursus is gevalideerd door Registerleraar.
Activiteitnr: IlauchycPo
Lees meer