Nieuw! 14 november De Onderwijsassistent!

Datum: 14-11-2016
Eind datum:
Doelgroep: Onderwijsassistenten, technisch onderwijsassistenten en onderwijs ondersteunende medewerkers die tijdens lesuren veel met leerlingen te maken hebben.
Duur: 30 uur
Categorie: Onderwijs ondersteuning
Initiatief: ZeeProf in samenwerking met FiAC
Prijs: Afhankelijk van het aantal deelnemers. Bij 15 deelnemers € 725 per deelnemer
Aantal plaatsen beschikbaar: 5
Nieuw! 14 november De Onderwijsassistent!

Expertise cursusleider

Joke van Diest heeft jarenlang gewerkt als docent en kent het voortgezet onderwijs goed. Zij is kerndocent van de training Onderwijsassistent van FiAC. In 2016 heeft zij onder andere twee trainingen voor ZeeProf verzorgd voor onderwijsassistenten van twee scholen in Zeeuws- Vlaanderen.

Lees meer

Situatie

Haal het beste uit uzelf en uw leerlingen!

De onderwijsassistent ondersteunt de docent bij het voorbereiden en uitvoeren van lessen, begeleidt individuele leerlingen en groepen, surveilleert en verricht daarnaast administratieve en organisatorische werkzaamheden. Samen met een docent bekijkt een onderwijsassistent hoe een klas het beste kan functioneren. Goed teamwork is belangrijk, samen wordt er voor een optimale verdeling van taken gezorgd, zodat de leerling de aandacht en begeleiding krijgt die hij/zij nodig heeft. Bij dit werk wordt voortdurend een beroep gedaan op uw sociale, communicatieve, didactische en begeleidende vaardigheden.

Lees meer

Globale inhoud van deze cursus

De onderwijsassistent als professional en collega.

De functie van onderwijsassistent:

  • Inzicht in de toegevoegde waarde/eigen rol als onderwijsassistent en de taken met betrekking tot leerlingen. Verwachtingen van leerlingen, docenten, collega's en management;
  • Beroepshouding en professioneel handelen als onderwijsassistent. Wat verstaan we hieronder en wat verwachten we van elkaar? Hoe kunnen we hieraan werken?

Effectief functioneren als onderwijsassistent en samenwerken in het team

  • Wat zijn verwachtingen, doelen en knelpunten in het dagelijkse werk?
  • Mogelijkheden om het eigen functioneren te verbeteren: organiseren en plannen van de (eigen) werkzaamheden;
  • Welke voorwaarden vanuit de organisatie zijn noodzakelijk?
  • Voorwaarden voor een goede samenwerking: herkennen van factoren die maken dat de samenwerking met elkaar efficiënter en plezieriger wordt;
  • Op welke wijze kan ik succesvol deel uit maken van het team; Wat is mijn rol en hoe beïnvloed ik anderen daarmee?

Persoonlijke effectiviteit

  • Wat zijn mijn kwaliteiten in het werken met leerlingen. Hoe gebruik ik deze in lessen en hoe kan ik ze eventueel effectiever inzetten;
  • Bewustwording en verkrijgen van inzichten in eigen functioneren, handelen en communiceren; wat roep ik bewust of onbewust bij een ander op en hoe reageert hij op mijn handelen (actie is reactie)? Wat zijn mijn valkuilen?
  • Omgaan met spanningen en werkdruk;
  • Assertiviteit, grenzen stellen en nee zeggen.

Communicatieve vaardigheden en gesprekstechnieken.

Basisvaardigheden communicatie:

  • Het communicatieproces; verbale- en non verbale communicatie;
  • Gedrag beïnvloedt gedrag: inzicht in eigen wijze van communiceren en de effecten daarvan op anderen (actie is reactie);
  • Attitude en communicatie: zelfrespect, assertiviteit en profilerend vermogen;
  • Basisvaardigheden: contact maken en actief luisteren, het stellen van vragen, samenvatten, invoelend vermogen
  • Communiceren met docenten, leidinggevenden en collega's. Hierbij worden met behulp van co-trainer situaties nagebootst en geoefend die regelmatig voorkomen in de dagelijkse praktijk van de onderwijsassistenten bijvoorbeeld tweegesprekken met collega's, docenten en leidinggevenden en ouders. Diverse communicatietechnieken worden actief geoefend.

Omgaan met- en communiceren met leerlingen (pedagogisch handelen).

Jongeren, motivatie en (groeps)gedrag:

  • Basiskennis omtrent jongeren/pubers en hun gedrag;
  • Jongerencultuur, de leefwereld van jongeren. welke belangen hebben ze, wat beweegt jongeren?
  • Ontwikkelingsfasen/taken, jongeren- en straatcultuur, relatie school en opvoeding;
  • Verschillen in leerlingen en gedrag; Hoe ga je daarmee om in en buiten de klas?
  • Omgaan met groepen, groepsgedrag en groepsprocessen.
  • Hoe komen groepen tot stand, welke rollen herken je in een klas? Hoe oefen je invloed uit op een groep? Wat is jouw plaats in verschillende groepen, klassen, je team;
  • Motiveren van leerlingen en beïnvloeden van (groeps) gedrag.

Concretisering van een leerling-gerichte houding bij onderwijsassistenten.

  • Het belang van professionele en leerling-gerichte grondhouding (bejegeningprofiel) voor een verantwoord pedagogisch resultaat;
  • De noodzaak van het hebben van een gezamenlijke interne visie;
  • Benaderen van jongeren: het belang van een positieve benadering en autoriteit;
  • Concretisering van een professionele en leerling-gerichte grondhouding bij onderwijsassistenten: persoonlijke presentatie, houding en uitstraling;

Communiceren met leerlingen en situationele gespreksoefeningen:

  • Gewenste basisvaardigheden;
  • Communiceren en overleggen met leerlingen;
  • Gesprekstechnieken voor gevorderen: reflecteren, grenzen stellen en keuzes bieden;
  • Toepassen/oefenen van basisvaardigheden en leerling-gerichte houding: met behulp van co-trainer worden situaties nagebootst die regelmatig voorkomen in de dagelijkse praktijk van de onderwijsassistenten. Deelnemers kunnen daarbij zelf cases inbrengen.

Multiculturele communicatie en omgaan met straatcultuur.

  • Cultuurverschillen en identiteit: inzicht in cultureel bepaalde houdingen en gewoontes (ook de eigen);
  • Multiculturele communicatie;
  • Contact maken en communiceren met allochtone leerlingen;
  • Corrigeren van "straatcultuur" gedrag.

Omgaan met asociaal en agressief gedrag in de klas.

Communiceren met leerlingen bij asociaal en agressief gedrag:

  • Professioneel omgaan met- en reageren op moeilijk, lastig en agressief gedrag bij (groepen) leerlingen;
  • Aanspreken van leerlingen bij opstandigheid, brutaliteit en overtreding van de regels;
  • Omgaan met weerstand en non-coöperatief gedrag;
  • Verschillende manieren van optreden bij vormen van agressie;
  • Contact maken en communiceren met de ander in heftige conflict- en agressiesituaties.
  • Als woorden niet meer helpen? Zorg voor de eigen veiligheid.

Wat doet agressief gedrag met jou?

  • Hoe reageer ik op moeilijke gesprekssituaties en confrontatie met weerstand en agressie?
  • Omgaan met en beheersen van eigen spanningen, emoties en angsten;
  • Hoe blijf ik rustig en klantgericht; sturen van eigen gedachten, tolerantiegrens en "triggermoment".

Hanteren en handhaven van gedragsregels binnen en buiten de klas

Gewenst, ongewenst en ontoelaatbaar gedrag. Uitgangspunt hierbij zijn de waarden en normen binnen de eigen school.

  • Het belang van onderlinge afstemming en eenduidigheid in de aanpak;
  • Hanteren en handhaven van de schoolregels: hoe gaan we om met "overtredingen"?
  • Afspraken en proceduren op school/teamniveau

 Leren leren en didactiek

Lees meer

Doel van deze cursus

Deze vijfdaagse training heeft tot doel het praktische handelen en vaardigheden van u als onderwijsassistent nog verder te versterken. Naast het trainen van vaardigheden krijgt u via deze cursus meer inzicht in de toegevoegde waarde/eigen rol als onderwijsassistent en de taken met betrekking tot leerlingen.

Lees meer

Afsluitingsbewijs

Bij volledige deelname ontvangt u een certificaat.

Lees meer

Overige

  • Gesprekssituaties worden geoefend met een acteur/co-trainer
  • Aanvullend kan een deelnemer werken aan een persoonlijk actieplan. Dit kan in samenwerkng met leidinggevenden worden opgesteld.
  • De lunch wordt verzorgd en wordt apart gefactureerd.

Op deze training zijn de annuleringsvoorwaarden van ZeeProf van toepassing

 

Lees meer

Inschrijven voor deze cursus

Terug naar overzicht