Expertise cursusleider
Sander Habets is werkzaam als (bovenbouw)docent scheikunde op het Gerrit Rietveld College in Utrecht. Ook werkt hij sinds enkele jaren bij CMA als ontwikkelaar van scheikundige activiteiten voor Coach en verzorgt hij het grootste deel van de nascholingen.
Door deze duobaan heeft Sander goed zicht op de mogelijkheden en toepassingen van ICT in de (scheikunde) les.
Lees meer
Situatie
Een onderzoekende houding is één van de belangrijkste natuurwetenschappelijke vaardigheden voor de 21e eeuw. Binnen de natuurwetenschappelijke vakken van het voortgezet onderwijs kan hiermee een uitstekend begin worden gemaakt door leerlingen zelfstandig of onder begeleiding onderzoek te laten doen. Hiermee kan de onderzoekende houding van de leerling gestimuleerd worden en zijn ze op een andere manier bezig met practica. Het gebruik van ICT biedt hierbij een eenvoudige, moderne en leerzame toevoeging! Met behulp van de computer kun je fenomenen bestuderen die je anders maar moeilijk kunt bekijken. Het programma Coach biedt een unieke combinatie van functionaliteiten en maakt het mogelijk om op een volledig nieuw niveau met experimenten aan de slag te gaan.
Lees meer
Globale inhoud van deze cursus
De training heeft een sterk praktisch karakter. Na een inleiding, waarin onder andere het startniveau van de cursisten wordt bepaald, kan er gedifferentieerd (op zowel niveau als vakgebied) zelfstandig gewerkt worden aan verschillende soorten computermetingen. Enthousiastelingen kunnen ook aan de slag met computermodellen of video-analyse. Er is voor zowel beginners als gevorderden aanbod op niveau!
De volgende onderwerpen kunnen daarbij aan bod komen:
- Uitvoeren vakspecifieke leerling-proeven
- Wijzigen/maken diagram- en tabelinstellingen
- Analyseren van meetgegevens
- Handinvoer
- Maken van computerwerkbladen in Coach
- Het beheer van de verzamelde practicumbestanden
- Videometen (in overleg)
- Modelleren (in overleg)
- Bespreking implementatie en lesorganisatie
Lees meer
Doel van deze cursus
De cursist is na afronding van de cursus in staat om zelfstandig het meetprogramma Coach (meer) in de les in te zetten als hulpmiddel bij experimenten.
Lees meer
Afsluitingsbewijs
Deelnemers ontvangen een certificaat van deelname met daarop vermeld de studielast (8 uur) en behandelde onderdelen.
Lees meer