Expertise cursusleider
Herberd Prinsen, oprichter van HPC Training & Advies, is als opleider, trainer, coach en adviseur werkzaam voor het onderwijs. Daarnaast heeft hij een praktijk voor psychotherapie.
Hij heeft een ruime ervaring binnen het onderwijs, onder andere als docent (biologie, verzorging, warenkennis en mens en maatschappij), counselor en leerlingbegeleider. Ook heeft hij gewerkt als docent en coach bij de Glenn Millsschool (school voor gedetineerde jongens).
Herberd is auteur van diverse boeken.
Lees meer
Situatie
Je staat al heel lang voor de klas, hebt plezier in je vak, maar merkt dat dingen anders worden. Je energiehuishouding verandert, het onderwijs verandert, de wereld om je heen verandert. Je ervaart soms disbalans tussen werk en privé. Toch heb je maar één verlangen: Still going strong!
Een goede leraar bezit leiderschap, charisma en een sterke uitstraling, zo wordt gezegd. Ervaar jij dat ook (nog)? Op welke manier kun je het ontwikkelen of terugvinden? Hoe kan je je professionele groei doorzetten in de aankomende jaren? Hoe kan je een goed leerklimaat blijven scheppen? Welke pedagogische en didactische vaardigheden bezit je en welke zou je nog verder willen onderzoeken en/of ontwikkelen?
Lees meer
Globale inhoud van deze cursus
Tijdens deze scholing komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Van dramadriehoek naar groeidriehoek
- Het kunnen geven en ontvangen van feedback
- Je eigen uitstraling als leraar
- De invloed van non-verbale communicatie
- Behoefte aan autonomie en relatie
- Het herkennen en erkennen van de persoonlijke kwaliteiten als leraar
- Didactische werkvormen met onder andere meervoudige inteligentie
- De vijf rollen van de docent
- Het puberbrein in de klas
- Werken vanuit de contextuele visie
- Motivatie door inspiratie.
Lees meer
Doel van deze cursus
Deze driedaagse scholing is bedoeld voor docenten met een lange cnderwijscarrière die graag met plezier voor de klas willen blijven staan. Je leert goed contact met je leerlingen te onderhouden, op een positieve manier leiding te geven, ook bij ongewenst en ongemotiveerd gedrag, en hoe je de klas (weer) kunt betrekken bij het onderwijsproces. Ook onderzoeken we, hoe je je eigen welbevinden kunt vergroten.
Belangrijk uitgangspunt in deze scholing is de verbinding tussen sturen en steunen, tussen het aantrekken van regels en het geven van vertrouwen, waardoor iedereen zijn of haar verantwoordelijkheid neemt en problemen opgelost kunnen worden. Ook de manier van communiceren binnen de school krijgt aandacht.
Lees meer
Afsluitingsbewijs
Na afronding van de scholing en nadat je hebt voldaan aan de kwaliteitseisen ontvang je een certificaat.
Lees meer