Expertise cursusleider
Jörgen van Remoortere staat nu ruim 12 jaar voor de klas als wiskunde docent, momenteel op het Alkwin Kollege in Uithoorn. Zijn zoektocht naar 'wat is goed onderwijs’ begon een aantal jaren geleden met de (mede) oprichting van de facebookgroep ‘ Actief leren zonder cijfers’ . Met de opkomst van van meer evidence-informed werken in het onderwijs probeert hij nu een brug te slaan tussen onderwijzen & leren aan de hand van het combineren van formatief evalueren en onderwijsonderzoek.
Lees meer
Situatie
Actuele, vormende cursus, speciaal voor docenten die het leren van hun leerlingen zichtbaar willen maken, hen effectieve feedback willen geven en motiveren zonder de prikkel van een cijfer. Ook zeer geschikt voor onderwijskundige leiders, die meer kennis op willen doen over het didactische model van formatief handelen om het vervolgens centraal te stellen met en binnen hun team.
Lees meer
Globale inhoud van deze cursus
In deze training maken we kennis met de principes van formatief handelen, ontwerpen we leeractiviteiten en wisselen we ervaringen met elkaar uit. We richten ons op het zichtbaar maken van het leerproces van een leerling en het organiseren van feedback. Tijdens de training worden vele praktijkvoorbeelden ingezet en daadwerkelijk geoefend èn er is aandacht voor de inzet van digitale tools om formatief handelen vorm te geven.
Globale opzet van de training:
• Sessie 1: theorie en praktijkvoorbeelden van formatief handelen
• Sessie 2: zelf formatieve leeractiviteiten ontwikkelen en inzetten in de praktijk
• Sessie 3: ervaringen delen van formatief handelen
Lees meer