Expertise cursusleider
Jörgen van Remoortere staat nu ruim 12 jaar voor de klas als wiskunde docent, momenteel op het Alkwin Kollege in Uithoorn. Zijn zoektocht naar 'wat is goed onderwijs’ begon een aantal jaren geleden met de (mede) oprichting van de facebookgroep ‘ Actief leren zonder cijfers’ . Met de opkomst van van meer evidence-informed werken in het onderwijs probeert hij nu een brug te slaan tussen onderwijzen & leren aan de hand van het combineren van formatief evalueren en onderwijsonderzoek.
Lees meer
Situatie
Cursus, bestemd voor docenten die ervaring hebben met formatief handelen (formatief toetsen, evalueren, lesgeven) en die willen uitwisselen met andere collega’s hoe zij formatieve leeractiviteiten ontwerpen en voorzien van effectieve feedback. Docenten dus, die hun lespraktijk willen verrijken door het concept van formatief handelen in te bedden in het Activerende Directe Instructiemodel.
Lees meer
Globale inhoud van deze cursus
In deze training staat het uitwisselen van praktijkervaringen van formatief handelen centraal. We wisselen ontworpen lesaanpakken en leeractiviteiten met elkaar uit en richten ons op ontwerpprincipes aan de hand van drie modellen (Black & Wiliam, Gulikers & Baartman en het Activerende Directe Instructiemodel). We verdiepen ons in de kennis van cognitieve leerpsychologie en zetten inzichten uit die wetenschap om naar praktische lesmaterialen waarin het leren van leerlingen zichtbaar wordt gemaakt.
Globale opzet van de training:
• Sessie 1: uitwisselen praktijkervaring, ontwerpprincipes op basis van drie modellen
• Sessie 2: uitwisselen praktijkervaring, inzichten uit de cognitieve leerpsychologie
• Sessie 3: uitwisselen praktijkervaring, focus op effectieve feedback
Lees meer
Doel van deze cursus
• Docenten kennen de ontwerpprincipes achter een drietal modellen: Black & Wiliam, Gulikers & Baartman en het Activerende Directe Instructiemodel
• Docenten ontwerpen leeractiviteiten op basis van ontwerpprincipes met expliciete aandacht voor feedback die het leren vooruit helpt
• Docenten wisselen praktijkervaringen uit over formatief handelen
Lees meer