Expertise cursusleider
Ad Verwijs werkt al meer dan 35 jaar in het onderwijs en heeft door diverse functies en taken alle ins- en outs van het onderwijs leren kennen.
Hij is gespecialiseerd in:
• leerpsychologie en didactiek
• digitale didactiek
• visie- en beleidsvorming en implementatietrajecten in een professionele cultuur en context
Het is zijn passie om groepen docenten met hun leidinggevenden warm te maken voor een onderwijsontwikkeling waardoor leerlingen beter leren. Beter leren betekent ook dat ze beter voorbereid in de samenleving van de toekomst terecht komen. Hij ziet een grote rol voor docenten in het begeleiden van het leerproces.
Lees meer
Situatie
Deze leergang is bestemd voor ervaren docenten die graag digitale mogelijkheden willen benutten om hun lessen beter te maken, zowel in klassikale setting als bij het afstandsleren.
Er wordt gewerkt met mini-professionele leergemeenschappen, bestaande uit twee ervaren docenten en één leraar in opleiding. Binnen deze PLG worden kennis en vaardigheden uitgewisseld, waardoor men leert van elkaar. De leraar in opleiding leert van de pedagogische en didactische vaardigheden van de ervaren docenten, die op hun beurt weer leren van de digiwise kwaliteiten van de leraar in opleiding.
Lees meer
Globale inhoud van deze cursus
In vier bijeenkomsten worden de deelnemers aan de hand van het (Expliciete) Directe Instructiemodel meegenomen in zowel de basisprincipes van een goede les alsook in de mogelijkheid om de kwaliteit te verbeteren met digitale middelen. Gebruik van digitale middelen kan een goede les nog beter maken, mits effectief en tijdig toegepast. De opzet van de vier bijeenkomsten is sterk ‘teach as you preach’ en wordt volledig volgens de aangereikte principes opgezet. In deze leerlijn staat het (Expliciete) Directe Instructiemodel centraal. Alle bijeenkomsten worden volgens deze structuur opgebouwd.
De bijeenkomsten zijn erg interactief. Elke les krijgt de deelnemer een verwerkingsopdracht mee, waarbij het aangereikte verwerkt wordt. De opdracht wordt uiterlijk na 1 week ingeleverd en van feedback voorzien, waarna de deelnemer tot aan de deadline (enkele dagen voor de volgende bijeenkomst) de gelegenheid krijgt te verbeteren en opnieuw in te leveren.
Je werkt in groepjes van 3 (2 ervaren docenten en 1 student vanuit de ZAOS).
De opzet van de bijeenkomsten zal er als volgt uit komen te zien:
Bijeenkomst 1:
• Instructie over het (Expliciete) Directe Instructiemodel
• Leerdoelen formuleren (theorie)
• Digitale tools beoordelen op effectiviteit
• Principes van activerende didactiek (verwerkingsmodel Sousa)
Bijeenkomst 2:
Praktisch aan de gang met:
• Activeren van voorkennis (Terugblik, Oriëntatie)
• Instructie vormgeven
• Motiveren waarom je dat op deze manier doet
Bijeenkomst 3:
Praktisch aan de gang met:
• Begeleide inoefening
• Zelfstandige verwerking
• Evaluatie vormgeven
• Motiveren waarom je dat op deze manier doet
Bijeenkomst 4:
Aan de orde komen:
• Lesafsluiting
• Verlengde instructie
• Andere vormen van differentiëren
• Instructie voor de eindopdracht
Lees meer
Doel van deze cursus
Na afloop van de cursus ben je in staat om op een gefundeerde wijze digitale middelen in te zetten om een goede les nog beter te maken.
Lees meer
Afsluitingsbewijs
Na het goed afronden van de eindopdracht, ontvang je een certificaat.
Lees meer