Expertise cursusleider
Jeroen de Zeeuw is een docent die ruime ervaring in het onderwijs heeft opgedaan, van groep 1 t/m 8 in het basisonderwijs tot en met vmbo KGT 1 t/m 4 en havo/vwo-onder- en bovenbouw.Zijn praktijkervaringen m.b.t. klassenmanagement bieden inzicht en perspectief voor zowel de beginnende als de ervaren docent, als ook voor de leraar die bijna aan het eind van zijn carrière is.
Lees meer
Situatie
"Moeilijke klassen" of "niet lekker les kunnen geven", we kennen het allemaal. Maar jíj bent verantwoordelijk, jíj bent de docent die het allemaal maar moet managen.
Zowel in de onder- als bovenbouw van het VO is de docent de spil in de lesorganisatie. En of je nou een beginnende of gevorderde docent bent, of iemand die vlak voor het eind van zijn/haar onderwijscarrière staat: klassenmanagement gaat niet altijd even soepeltjes en fijn. Soms weet je de structuur niet (meer) te vinden om een klas goed te managen.Voor elke docent die dit herkent is deze cursus ontwikkeld. Om verder te komen. Om zekerheid te krijgen. Jij staat centraal!
Eerdere deelnemers aan deze cursus waren enthousiast en beoordeelden hem zeer positief. De leergang leidde tot nieuwe inzichten en meer zelfvertrouwen.
Uiteraard worden onderling ervaringen gedeeld. Het is goed om te weten dat alles wat ingebracht wordt vertrouwelijk en met respect benaderd zal worden.
Lees meer
Globale inhoud van deze cursus
Door middel van een stukje praktijk, theorie en het delen van praktijkverhalen worden de deelnemers ondersteund in hun klassenmanagement. Ook wordt ingegaan op mogelijkheden om tot samenwerkend en coöperatief leren te komen, waarbij de docent uiteraard de beheerder van les en lesstof blijft.
1e bijeenkomst:
• Herken jij je leerlingen?
• Een veilig en aantrekkelijk leerklimaat
• Richtlijnen om actief orde te houden
• Leervragen
• Lesopdracht
2e bijeenkomst:
• Evaluatie van de ervaringen
• Wie ben jij als docent en mens voor de leerling? Zes rollen
• De betekenis van jouw vak voor de leerling3e bijeenkomst:
• Hoe houd je goed klassenmanagement vast in de toekomst?
• Wat zijn de valkuilen in jouw levensfase als docent en mens?
• Hoe kan je een voorbeeld voor collega’s zijn?
• Is dat coöperatief (of samenwerkend) leren nu wel zo effectief?
3e bijeenkomst:
• Hoe houd je goed klassenmanagement vast in de toekomst?
• Wat zijn de valkuilen in jouw levensfase als docent en mens?
• Hoe kan je een voorbeeld voor collega’s zijn?
• Is dat coöperatief (of samenwerkend) leren nu wel zo effectief?
Lees meer
Afsluitingsbewijs
Na het bijwonen van alle drie de bijeenkomsten: Certificaat van deelname
Lees meer