Expertise cursusleider
Luuc Smit is Hogeschool docent aan de HZ University of Applied Siences voor het vak psychotrauma en verliesverwerking. Daarnaast heeft hij een praktijk voor hulpverlening en haptonomie, waar hij vrouwen en mannen therapie geeft bij seksueel misbruik en geweld. Luuc heeft 40 jaar praktijkervaring in de hulpverlening. Hij was o.a. directeur van Slachtofferhulp Zeeland, hoofd jeugdreclassering/-bescherming en hoofd van de afdeling gedragsdeskundigen.


Kristel Boonstra is Hogeschool docent aan de HZ University of Applied Sciences bij de opleidingen Pedagogiek en Social Work, waarbij ze onder andere de lessen psychotrauma en Rouw en verlies verzorgt. Daarnaast heeft ze een praktijk voor begeleiding bij rouw en verlies. Kristel heeft ruim 20 jaar praktijkervaring in het onderwijs. Ze heeft 15 jaar lesgegeven in het basisonderwijs in zowel Vlissingen als Rotterdam. Daarnaast heeft ze haar master Pedagogiek en is ze sinds 10 jaar werkzaam op de HZ.
Lees meer
Situatie
Het was een hot topic op veel scholen: het seksueel grensoverschrijdend gedrag en de misstanden bij the Voice of Holland. Er waren aangrijpende verhalen van slachtoffers van grensoverschrijdend gedrag te zien en te horen bij BOOS (BNN/VARA). Daarnaast kom je in de media ook bagatellisering van het gedrag tegen: ‘Het hoort nu eenmaal bij dit wereldje’, ‘die meisjes willen een carrière in de muziekwereld en hebben hier alles voor over’. Dit soort opvattingen zijn schadelijk. Het is belangrijk dat docenten met hun leerlingen bespreken dat seksuele grensoverschrijding er nooit ‘bij hoort’.
Veel mensen die seksuele grensoverschrijding meemaken, zoeken de oorzaak bij zichzelf. Ze voelen zich schuldig en schamen zich dat iemand over hun grens is gegaan. Dit kan worden versterkt als hun omgeving hen vertelt dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor wat er is gebeurd (‘victim blaming’).
Deze tweedaagse trianing biedt kennis en vaardigheden en is met name opgezet om te leren hoe je seksueel geweld of misbruik bespreekbaar maakt en hoe je kunt beoordelen wanneer hulp nodig is. Er wordt gewerkt vanuit systeemtheoretisch kaders, haptonomische fenomenen en inzichten vanuit de Narratieve exposure methode (NET) en de Beknopte Eclectische Psychotherapie (BEP).

Lees meer
Globale inhoud van deze cursus
Onderwerpen die aan bod komen:
- Omgaan met taboes rondom seksualiteit en intimiteit
- Kennis en vaardigheden om mogelijke grensoverschrijding tijdig te signaleren, denk aan:
- omgaan met de grens tussen het normale en abnormale;
- wanneer is er sprake van incidenten en wanneer zijn seksuele grenzen (wellicht) overschreden;
- wat doe je als een leerling zegt dat hij of zij verliefd op je is?

- Omgaan met handelingsverlegenheid, het bespreekbaar maken van de thematiek, de manier van bejegening
- Justitiële gevolgen van seksueel geweld en misbruik: Wat zijn de gevolgen van wel of geen aangifte doen
- Hoe te handelen naar aanleiding van voorbeelden
- Inbreng vanuit je eigen beroepspraktijk
Lees meer
Doel van deze cursus
Doel van de scholing
Inzicht krijgen in het bespreekbaar maken van seksualiteit, intimiteit en seksueel geweld en misbruik. Kennis opdoen over wat wel/niet te doen en hoe te reageren wanneer deze onderwerpen ter sprake (moeten) komen tijdens de begeleiding van leerlingen op het middelbaar onderwijs
Resultaat
• Je herkent grensoverschrijdend seksueel gedrag.
• Je bent in staat om grensoverschrijdend gedrag en seksueel misbruik
bespreekbaar te maken.
• Je hebt handvatten om te kunnen handelen.
• Je weet wanneer je naar de hulpverlening over moet dragen.

Lees meer
Afsluitingsbewijs
Na afronding van de scholing ontvang je een certificaat
Lees meer