Expertise cursusleider
Ad van Andel is seniortrainer bij HPC en directeur van Houtens, school voor beroepsgerichtonderwijs en Mavo te Houten. Naast zijn werk in het onderwijs is hij al ruim 17 jaar freelance trainer en adviseur voor de onderwijswereld. In 2010-2011 was hij ambassadeur voor het VMBO.
Herberd Prinsen is oprichter van HPC Training & Advies en is als opleider, trainer, coach en adviseur werkzaam voor het onderwijs. Daarnaast heeft hij een praktijk voor psychotherapie.
Herberd heeft een ruime ervaring in het onderwijs onder andere als docent biologie, verzorging, warenkennis en mens en maatschappij. Verder als counselor en leerlingbegeleider. Bij de Glenn Mills school (school voor gedetineerde jongens) was hij docent en coach van de studenten.
Verder is Herberd auteur van diverse boeken.
Lees meer
Situatie
In iedere klas zitten leerlingen die niet stil kunnen zitten en wanneer het even kan naar de prullenbak lopen of voortdurend wiebelen op de stoel. Of juist een leerling die stil is, niet meteen kan antwoorden op een vraag en veel denktijd nodig heeft. Vanuit de theorie van Meervoudige Intelligentie (MI) krijg je meer inzicht op de verschillen tussen leerlingen en hun individuele leerbehoeften.
Lees meer
Globale inhoud van deze cursus
Met de theorie van MI (8-ways of knowing) stapt Gardner af van het gebruikelijke denken over intelligentie. Zijn theorie gaat uit van meerdere intelligenties die ontwikkelbaar zijn. Gardner definieert intelligentie als volgt: "Intelligentie is het vermogen om problemen op te lossen en ook het vermogen om nieuwe problemen te bedenken.". Hij gaat van de gedachte uit dat de mens meer vermogens bezit om problemen op te lossen dan via lezen, rekenen en schrijven. Tijdens het leren, groeien en ontwikkelen moet er ook aandacht besteed worden aan capaciteiten zoals sociaal waarnemingsvermogen, beeldend vermogen en muzikaal vermogen. Als je leerlingen aanspooort om een volledige reeks van talenten/intelligenties te ontwikkelen, verandert de school in een opleiding die verder gaat dan einddoelen alleen.
Om MI vorm te geven is het nodig om dit te verbinden met activerende didactiek. Dit door gebruik te maken van diverse werkvormen en instructiemodellen die de organisatie en uitvoering ervan in de klas mogelijk maken, waardoor het handelingsrepertoire van de docent wordt uitgebreid.
De scholing heeft vooral een praktisch karakter omlijst met een korte theoretische onderbouwing. Als deelnemer ervaar je effecten van de activerende werkvormen aan den lijve en krijg je het theoretische fundament op een actieve manier mee.
Lees meer
Doel van deze cursus
Een tweedaagse scholing voor docenten die inzicht willen krijgen op je eigen leerstijl en het effect op je eigen lesstijl. Je ontvangt handvatten middels werkvormen om recht te doen aan verschillen tussen jouw leerlingen.
Lees meer
Afsluitingsbewijs
Na afronding van de scholing en nadat je hebt voldaan aan de kwaliteitseisen ontvang je een certificaat.
Lees meer