Ervaringen

Cursus gevorderde mentoren ‘Van mentor naar coach’

Samen met 17 super toffe docenten ben ik de inspirerende scholing aangegaan. Helaas was het maar 2 dagen, want inspirerend was het weer!

Je komt tijdens zo’n scholing jezelf best vaak tegen. Wij als docenten willen graag de wereld redden en het beste in mensen naar boven halen en dat kost soms moeite, tijd en energie. Maar who cares, toch? Dat is onze passie! Tijdens deze cursus kwamen wij er achter hoe je toch het beste voor leerlingen kunt zijn, zonder altijd de ‘redder’ te spelen. En vergeet ook zeker de ouders niet! We zijn niet perfect en dat is ook niet erg, we zijn tenslotte ook maar mensen.

Tijdens de scholing hebben we het gehad over hoe je met leerlingen het gesprek aan kunt gaan en hoe je dat gesprek verder moet voeren. Moet jij de leiding in het gesprek überhaupt wel nemen? En hoe kun je op verschillende manieren een gesprek sturen zonder doelgerichte vragen te stellen?

Het gebruiken van coachkaarten en daarover vragen stellen was een van de voorbeelden. Het zijn verschillende foto’s die voor verschillende contexten gebruikt kunnen worden. Zo konden we foto’s kiezen op 3 vragen. Pak een foto die je gevoel van vandaag omschrijft, een foto die jouw gezinssituatie omschrijft en een die jou als docent omschrijft. En aan de hand van die kaarten konden we daarover iets vertellen. Voor velen hielp het als houvast en als je niets kwijt wilt, zegt soms een foto al genoeg…

Herberd is een inspirerende man met een leven aan ervaringen. Tijdens de scholing gebruikt hij zijn ervaringen om onze vragen te beantwoorden en zijn kennis te onderbouwen. Dat is wat de scholing zo nuttig en interessant maakt. Hij heeft mij in ieder geval écht weten te inspireren en ik vind het stiekem ook wel een must om deze te volgen! Het is dan ook echt een aanrader!

Ikzelf ben 23 jaar en nu iets langer dan 3 jaar werkend in het onderwijs. Ik vind, of je nu jong of oud bent, blijf jezelf ontwikkelen en blijf leergierig. Een tip van mij; volg eerst de beginnende mentoren cursus (ook al ben je al jaren mentor) en dan de gevorderde!

Ilse Melissen, Pontes Goese Lyceum



 

LinkedIn januari 2020

Christina Elenbaas-Acda van mediabureau Shinemark nam mij en mijn medecursisten een dagdeel mee in de wondere wereld van LinkedIn. LinkedIn is het grootste sociale netwerk voor professionals ter wereld. Wist u dat het platform meer dan 600 miljoen gebruikers heeft?



In drie uur werd uitgelegd, hoe je optimaal een LinkedIn profiel maakt, hoe je LinkedIn kan inzetten voor jouzelf als professional en voor de profilering van je schoolorganisatie.
 
We kregen informatie over het plaatsen van berichten en het uitbreiden en onderhouden van je netwerk. Daarnaast werden er handvatten aangereikt om ervoor te zorgen dat je organisatie beter zichtbaar wordt, zowel in de markt als op het internet.
 
Door deze training ben ik enthousiast geworden over wat LinkedIn voor mijzelf en voor de organisatie kan betekenen.

Bianca Brouwer, Ostrea Lyceum

 

Minor D&P 2019-2020, keuzevak Geüniformeerde dienstverlening

Verslag van de uitvoering van het keuzevak Geüniformeerde dienstverlening op 5 december 2019

Wat een dag was dat! Op 5 december was het dan eindelijk zover: na veel voorbereiding hebben wij een aantal medestudenten mogen begeleiden. De locatie was het CIOS-gebouw met de tropische tuin. Idee was om competenties en vaardigheden mee te geven die op de VEVA (MBO-opleiding Veiligheid & Vakmanschap) verder uitgewerkt worden. VEVA, maar dan op VMBO-niveau.

Hoe is dat verlopen? Nou zo:
Kom je binnen krijg je een ongekookt ei. De medestudenten moesten het ei de hele dag met zich meenemen zonder dat het stuk ging. Het doel daarvan was te ervaren dat je zuinig en verantwoord met je spullen om moet gaan.      

 

 

En heb je dat ei eenmaal veilig weggeborgen dan krijg je als medestudent in een keer een blinddoek om en word je verzocht in een polonaise te volgen. Van een drukke entreehal naar een tropische tuin, waar andere geluiden en andere geuren zijn. Zo een verandering van omgeving is voor een aantal best spannend, te horen aan het gegiebel.    

In de tropische tuin is er vervolgens geblinddoekt geklommen op een klimmuur. Om goed boven te komen moet je luisteren naar degene die je zekert. Maar wat, als je met je blinddoek op, meerdere stemmen hoort? Hoe ga je daar mee om? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rots en Water, sociale vaardigheidstraining, was de volgende activiteit.

 

 

Op een ontspannen en veilige manier in een dojo elkaars grenzen verkennen, stukje uitleg en vervolgens uitvoeren. Hilariteit!                                                                                                                                                            
Vervolgens in het theorielokaal een tweetal meer theoretische lesjes waarbij er op de mobiel het een en ander aan positieve en negatieve standpunten van de VEVA uitgezocht moest gaan worden. Stukje beeldvorming over hoe de maatschappij denkt over opleidingen waar jonge mensen met geüniformeerde beroepen kennismaken. De andere theorieles ging over de risico’s en de beheersing daarvan tijdens (sport)activiteiten. De medestudenten kregen weer op een heel andere manier invulling van de les te zien. Als afsluiter in het CIOS-gebouw waren er in het naastgelegen lokaal een aantal objecten neergezet die de studenten vervolgens moesten onthouden. 

Om de laatste activiteit te kunnen doen heeft de hele groep zich verplaatst van het CIOS naar het huis van een van de begeleiders van deze dag.

 

Daar stond de BBQ klaar om een gezellige maaltijd te hebben onder de overkapping. Samen eten verbindt. Als laatste hebben we de dag geëvalueerd:

Missie geslaagd!! 

Anton Mimpen, Pontes Goese Lyceum
                                                                                                                                                                        
                                                                       

Helder schrijven voor onderwijsondersteuners

Samen met enkele collega’s heb ik de training ‘Helder Schrijven’ van Theanne Boer gevolgd. Alle deelnemers hebben tijdens hun werkzaamheden veel te maken met het schrijven van teksten, zoals het mailen naar ouders en collega’s, of het opstellen van brieven. Soms is het lastig je boodschap kort en helder op papier te zetten.


Tijdens de training hebben we veel handvatten gekregen om leesbaar, duidelijk en foutloos te schrijven. Een belangrijke ‘truc’ is om te schrijven op B1 niveau, een taalniveau dat door 80% van de bevolking begrepen wordt. Theanne heeft ons op een leuke manier kennis laten maken met deze manier van schrijven. We hebben bijvoorbeeld onze zelf aangeleverde teksten volledig herschreven naar B1 niveau. Het was erg leerzaam om te zien hoeveel je aan een tekst kan aanpassen om de boodschap duidelijker over te brengen.  

Tijdens het middagprogramma zijn we meer spelenderwijs aan de slag gegaan. In kleine groepjes hebben we met behulp van korte opdrachten op een andere manier naar teksten gekeken. Zo kregen we bijvoorbeeld de opdracht een tekst zo helder en beknopt mogelijk, of juist zo uitgebreid en ‘oubollig’ mogelijk te herschrijven. Door deze opdrachten hebben we geleerd om op verschillende manieren met teksten te 'spelen' en telkens een andere doelgroep aan te spreken.

Het was een erg leuke en leerzame dag. De training is zeker aan te raden voor iedereen die te maken heeft met het schrijven van teksten, brieven en e-mails.

Carina Brouwer, Leerlingservicepunt CSW van de Perre

Minor Dienstverening & Producten 2019-2020

Vanaf eind augustus volg ik samen met negentien anderen de minor DP in Goes.
De eerste bijeenkomst voelde eerst wat onwennig, maar als snel maakte dat plaats voor saamhorigheid en enthousiasme. Het prettige van de minor is dat de meeste opdrachten tijdens de cursusdag uitgevoerd moeten worden.

Veel opdrachten worden in groepsverband gemaakt. De minor is eigenlijk net als het vak DP in het VMBO: van alles een beetje. Het voordeel is dat de minor daardoor heel divers is, nadeel is dat daardoor soms de verdieping bij een onderwerp niet aan bod komt.

De sfeer is erg prettig om in te werken. Doordat we een gezamenlijke maaltijd hebben, leer je elkaar ook beter kennen.

 

 

Zo hoor je ook verhalen hoe DP op andere scholen wordt gegeven, maar ook persoonlijke verhalen en gebeurtenissen (één van de cursisten is mama geworden!) worden met elkaar gedeeld.

De opdrachten die we moeten doen zijn gevarieerd van opzet, de docenten staan open voor ideeën en feedback, qua studiebelasting is de minor goed te 'behappen', kortom: ik ben blij dat ik voor deze minor heb gekozen!!


Jet Groeneveld, Mondia Scholengroep

Efficiënt werken met Excel voor beginners, oktober 2019

Ik heb de cursus Efficiënt werken met Excel voor beginners als zeer waardevol ervaren. Binnen mijn vak Diensten en Producten wordt er veel gebruik gemaakt van Excel en moet ik het ook duidelijk over kunnen brengen aan de leerlingen.

 

De docent gaf heel praktisch les en ik heb het ook meteen daarna toe kunnen passen in mijn werk als docent.

 

 

Onze nakijkmodellen zijn nu ook gemakkelijker in te vullen en leveren veel tijdwinst op.
Ongemerkt ging de hele dag snel voorbij en heb ik er veel van geleerd.
 
José van Gastel, Reynaertcollege

Beginnende mentoren september 2019

De afgelopen maanden heb ik de mentorencursus gevolgd van HPC die via Zeeprof georganiseerd wordt. Dit heb ik samen met 15 andere docenten gedaan, die van verschillende scholen kwamen.
Het zijn 4 bijeenkomsten van een dag geweest, waar het belang van de mentor en de mentorles, de groepsvorming en positieve motivatie de boventoon hebben gevoerd. Op dat vlak heb ik veel geleerd.

Op de  foto zie je een aantal schoenen liggen. Op deze manier werden er groepjes gemaakt bij een oefening. Hoewel dit niet mijn eerste keus zou zijn om groepjes te maken, was het wel fijn om even “out of the box” manieren te zien en te ervaren.

Ik vond het zelf leuk om te horen hoe het er op de verschillende scholen aan toe gaat, hoe anderen het ervaren en niet alleen met elkaar maar ook van elkaar te leren. Samen met een ander heb ik een afsluitende opdracht gedaan aan het einde van de laatste dag en hier bleek uit dat iedereen die deelnam aan deze cursus dit als prettig heeft ervaren.


Jodee Stoet, Ostrea Lyceum

Vervolgtraining Conciërge 2.0

Meer dan 80 conciërges van Zeeuwse scholen volgden drie jaar geleden het scholingstraject Conciërge 2.0. ZeeProf organiseerde onlangs een 1-daagse vervolgtraining, met als doel de toen opgedane kennis op te frissen en te verdiepen, vaardigheden te oefenen en een transfer te maken naar de werkvloer. Hoe is die training ervaren? We spraken met trainer Roderik Sommerdijk van het FiAC en deelnemer Wim de Kok, conciërge op het Ostrea Lyceum in Goes.


Roderik: ‘Het is mooi om met elkaar terug te kijken, wat er allemaal gebeurd is de afgelopen jaren. Bepaalde technieken worden actief gebruikt en daarvan wordt de meerwaarde gezien en erkend’.
Wim vult aan: ‘Ik heb veel opgestoken over de professionele aanpak rondom veiligheid. Wat landelijk in de grote steden gebeurt, komt ook hierheen. Daar moet je klaar voor zijn!’


Wat is verder opgevallen? Roderik: ’De conciërges van de verschillende scholen kwamen erachter dat ze, ondanks dezelfde functie, heel andere werkzaamheden hebben’. Praktijkman Wim heeft  duidelijke ideeën daarover: ‘Ooit kwamen we binnen met een stofjas en werkschoenen… Als je nu de FuWa-omschrijving leest, is duidelijk waar je verantwoordelijkheden liggen qua werkzaamheden, veiligheid, BHV enzovoorts.


Hebben de heren tips voor collega-conciërges? Roderik steekt van wal: ‘Werk vanuit wat jíj kunt en maak jezelf waardevol in alles wat je doet. Wees bewust bekwaam! Geef ook aan wat je van collega’s wilt en verwacht.’ Wim vult aan: ‘Als de leerlingen ’s ochtends binnenkomen, dan hoor je daar te staan. Hun veiligheid moet gewaarborgd worden. Dat vraagt om overzicht, goed geïnformeerd zijn en de juiste communicatiemiddelen, zoals portofoons/telefoons’. Wat betreft crisissituaties raadt Roderick aan jezelf te allen tijde in de hand te houden: ‘Blijf professioneel en zorg voor een neutrale, ‘veilige’ houding. Wordt het lastiger, gebruik dan een techniek (feedback, keuzes etc.) en zorg ervoor dat je back-up hebt voor je een confrontatie aangaat.’


En Wim, nog een uitsmijter om mee af te sluiten? 

Wim: ‘Zeker. Ik vind het positief dat de directie een stap wil maken met het aanbieden van deze cursus, zodat we klaar zijn voor de toekomst!’

Scholing voor beginnende mentoren 2018/2019

“Laat je niet kennen is een slecht advies”

Met die slogan sloot Herberd Prinsen de scholing voor beginnende mentoren 18/19 af. Tijdens vier trainingsdagen leerden achttien startende mentoren van een vijftal Zeeuwse scholen hoe je snel verbinding maakt, een veilige sfeer creërt en een optimaal leer-werkklimaat. Samen vormden ze een enthousiaste, veilige en hard werkende groep: “De sfeer was prettig. Er was openheid naar elkaar en alles was bespreekbaar”. Sommigen keken stiekem al uit naar een vervolg: “Wanneer start de cursus voor gevorderden?”

 Wat is de deelnemers bevallen aan deze scholing?

De praktische aard van deze cursus.

Dat er vooral ingespeeld wordt op de behoefte van de cursisten.

De energie: zowel ontspannend als lerend!

De interactie tussen collega’s.

De nieuwe, actieve werkvormen die we ook volop hebben uitgeprobeerd.

De ruimte om zelf problemen en voorbeelden uit de praktijk aan te kunnen dragen.

De goede organisatie en het heerlijke eten: daar kan ik echt van genieten op zo’n dag!

Dat het nergens saai was.

 Welke concrete afspraak maak je voor jezelf n.a.v. deze training?

Ik weet van mezelf dat ik snel oordelend ben.

Ik ga tijdens gesprekken mijn oordeel uitzetten.

Met een luisterend oor constructief de dialoog aangaan en als ik ‘het probleem’ niet aankan, dit doorschuiven naar de professional.

Ik ga de praktische tips uit het werkboek toepassen.

Ik ben me tijdens deze cursus bewust geworden van mijn eigen kwaliteiten en ga die bewuster inzetten.

Ik ga het mentoruur beter benutten om de veiligheid in de klas te vergroten.

Mijn lessen minder statisch maken en een betere interactie creëren met ouders en leerlingen.

Minor D&P

Deelneemster Bella van Gent droeg tijdens de D&P-eindpresentaties van juni 2018 met veel verve een eigengemaakt gedicht voor, waarin ze verhaalt over de verschillende rollen die in haar huizen en over haar ervaringen rondom de Minor D&P.

 

  

Me Myself en D&P

"Na 38 jaar in het onderwijs moet ik mij gaan omscholen
Jammer van alle kennis, kunde op het gebied van Z&W
De directie zit op hete kolen
Een nieuwe afdeling moet het worden genaamd D&P

Dus naar school waar weer heel wat is te leren
4 profielen en twee keuzevakken
We hoeven er niet vroeg voor uit de veren
En elke keer iets lekkers bij de koffie te makken

Het eerste onderdeel het organiseren van een activiteit of evenement
Ja wat moet je als je in de 4e klas nog Z&W geeft en geen D&Piii
Nee geen kerstactie ,een idee van het management
Ik dacht meer aan een afscheid in de vorm van een High Tea

Het tweede profiel verkoop, presenteren en promoten
Een kolfje naar mijn hand dit is geen probleem
Daar kon je niet zo veel aan verkloten
Dat zat wat sneller in mijn systeem

Een website bouwen dat is gaaf
Maar viel dat even tegen
Probeerde Mo wel te volgen , heel erg braaf
Maar zat om de noodzakelijke kennis verlegen.

Een applicatie maken dat moet lukken
Jee daar komt ook al zo veel bij kijken
Af en toe  wilde ik de haren uit mijn hoofd rukken
Maar met geduld (wat  ik niet echt had) en veel hulp begon het ergens op te lijken.

Dan de film, een uitdaging waar ik naar uit keek
Het was lachen maar ook serieus acteren
Dan moet het nog iets worden wat ergens op leek
Het is ook niet niks als je voor het eerst gaat monteren

Ooit handvaardigheid en techniek gegeven
Maar wat we overkwam ik had geen idee
Ik werd door enthousiaste mensen omgeven
Maar om een of ander manier zat het bij mij niet mee

Gelukkig waren meerdere collega’s bereid
Mij te helpen, en daar ben ik ze dankbaar voor
En liep mijn hondje mee in de strijd
Met een óóg  en met een hangoor

Facilitair, de keuken in, helemaal mijn ding
Eerst weinig overleg, gewoon beginnen
toen toch maar taken verdelen onderling
Ach soms zijn we gewoon net als leerlingen

Podium als laatste onderdeel, dat was geweldig, ik leefde mij uit
Een hoop ideeën werden herleid tot één en dat werd verder uitgeschreven
Dan veel herhalen, verfijnen en op toneel de generale verknallen tot besluit
Maar tijdens de voorstelling is ieder in zijn rol gebleven.

En dan is het zover , de weken zijn voorbij gevlogen
Als laatste moet ik denken aan wat de directie had gedacht
al die rollen in een persoon,  ik denk het niet nadat ik alles heb afgewogen
Maar ik ben wel heel trots dat ik het tot een goed einde heb gebracht."

 

Training Efficiënt werken met Outlook, Word en Excel

Donderdag 14 juni heb ik met 11 andere collega’s van Ostrea en Pontes de Training Efficiënt werken met Outlook, Word en Excel gevolgd. Een wereld ging voor mij open! Onze docent Bert Roos van Infotraining vertelde enthousiast over de vele gebruiksmogelijkheden van Outlook, Word en Excel. Nooit geweten dat er nog zoveel méér mogelijk was met Outlook en Word!

·         Mailbox leeg maken

·         Vlaggen er op, labelen

·         Geen mappen meer, zoeken naar mails is simpel

·         Een heel handige F3 toets om tekst met repetatieve inhoud eenvoudig op te roepen

Wat een tijdswinst levert dit op. Veel geleerd over de opmaak in Word. Hoe je Hoofdstukken en Paragrafen heel snel op een simpele manier kunt toepassen. En bevalt de opmaak niet: gummetje gebruiken!

Excel is vooral handig in gebruik vanwege de dynamische berekeningen en het veilig sorteren door tabellen te maken. 

Een heel informatieve zinvolle cursus!

Liesbeth van de Velde
Mediathecaris Ostrea Lyceum

Training Startende mentoren

 

De mentor is steeds vaker de verbindende spil in de begeleiding van leerlingen en hun ouders. Dat vraagt    om het verbreden en aanscherpen van kennis, vaardigheden en attitude, bijvoorbeeld via de scholing "Startende mentoren".

Wat heeft het de deelnemers gebracht?

 

  • Ik heb geleerd hoe ik een veilige klas kan creëren.
  • We kregen veel handvatten, ook voor de bovenbouw: wat vinden 4-havoleerlingen leuk?
  • Dat ik in contact met leerlingen minder invul en meer aan het kind overlaat.
  • Het heeft me doen nadenken over mijn rol als mentor ten opzichte van mijzelf persoonlijk.
  • Hoe ik gedemotiveerde leerlingen gemotiveerd kan krijgen.
  • De dramadriehoek heeft me veel geleerd over mezelf en hoe ik mezelf kan helpen.

Hoe hebben de deelnemers de training o.l.v. Herberd Prinsen van HPC ervaren?

  • Er was een goede klik met de trainer en de groep. Je kon alles zeggen en dat is mooi.
  • Theorie en praktijk sluit goed op elkaar aan.
  • Er moest wel veel uit jezelf komen. Dat vind ik soms lastig...
  • Ik heb de afgelopen jaren rondgezwommen en heb nu handvatten gekregen: fijn!
  • Gelukkig geen rollenspel bij deze training...
  • Dit was een leuke, goed te volgen cursus. Ook fijne lestijden en pauzemomenten, waardoor je actief en alert blijft.

Minor Dienstverlening en producten, onderdeel break-in room

Deelnemers aan de minor D&P beleefden een break-in room op eigen niveau om te ervaren hoe je dit instrument in kunt zetten voor je eigen leerlingen. Het bleek complex, lastig en uitdagend te zijn. Alle groepen hebben uiteindelijk de code gekraakt: de snelste 9 minuten voor tijd en de laatste 10 seconden voor tijd...!

 

 

  • De break-in room was een leuke en actieve opdracht die je aan het denken zet.
  • De koppeling naar profieldeel twee was duidelijk. Voor snelle exacte denkers zijn al die codes en getallen makkelijker dan voor talige types.
  • Als docent economie vond ik de puzzels heel interessant. Ik zou ze zo in mijn eigen onderwijspraktijk kunnen gebruiken.
  • Het wedstrijdelement is leuk, al kan het voor sommigen wel stress geven.
  • Het reisverhaal over Mars is een leuke kapstok om 10 vragen aan 10 planeten te koppelen.
  • Achtergrondmuziek versterkte de sfeer en de beloning, echte Marsjes, maakte het super leuk.
  • Wel veel voorbereidend werk voor de docent.
  • Met hetzelfde concept is het mogelijk diverse onderdelen van D&P of een combinatie ervan aan te bieden.
  • Dit was een leuke, nieuwe ervaring met creatief en oplossend denken en handelen en samenwerken. Leuk voor teambealding of een laatste lesdag.

Training Outlook Office

Personeelsleden uit verschillende geledingen van het Ostrea Lyceum dompelden zich een dag onder in de uitgebreide kennis van trainer Bert Roos. Tips & Trics, Do's & Dont's maakte hun kennis van Outlook Office weer up-to-date. Alle deelnemers, van zorgcoördinator tot medewerker leerlingenloket en van hoofd financiën tot directeur waren razend enthousiast over deze door ZeeProf georganiseerde studiedag.

  •  Ik ben enthousiast aan de slag gegaan met de tips en trics en het werkt prima! 

  • Wat het mij gebracht heeft? Beter time-management door gestructureerd en efficiënt te werken met Outlook. 

  • Mijn postvak is leeg (Ik had er vóór de cursus meer dan 13.000 berichten in staan). Nu nog mijn (heel lange) lijst met taken wegwerken…

  • De training was prima en praktisch maar nog onvoldoende voor mij om alles zelfstandig toe te passen. Gelukkig kan ik vragen stellen aan meer ervaren collega's. 

  • Ik ben erachter gekomen dat het goed zijn om afspraken/gedragsregels op te stellen voor het mailen binnen de school.

  • Wat een enthousiaste trainer is die Bert Roos zeg. Hij legt het niet alleen uit, maar laat het ook zien! 't Is wel heel veel informatie ineens. Gelukkig heb ik alles opgeschreven, kan ik het op m'n gemakje nalezen.

 

Een effectief mentoruur verzorgen, zo doe je dat!

Deze tweedaagse training werd in mei en juni via ZeeProf georganiseerd en uitgevoerd door HPC met als trainer Herberd Prinsen. Mentoren vinden het soms lastig om een mentoruur effectief te maken. Een competente en professionele mentor wil zijn mentoruur gebruiken om verbinding te maken met zijn leerlingen, zelfvertrouwen van de leerlingen te vergroten en een veilige sfeer creëren. Mentoren en toekomstige mentoren hebben via deze training ervarean hoe je met met makkelijke en snel uitvoerbare oefeningen, energizers en andere werkvormen de doelen kunt bereiken. De reacties na afloop:

De trainer, Herberd Prinsen: "Ongelooflijk goede dagen gehad! Al die jonge mensen:geweldig. Wat hier geleerd is, kan binnen de school als een olievlek groter worden."

Een greep uit de reacties van de deelnemers:

  • Leerzaam en inspirerend, veel handvatten gekregen 
  • Eyeopeners, ik heb leren "omdenken".
  • Speels, ik heb niet alleen geleerd maar ook veel plezier gehad.
  • Ook echt iets voor anderen binnen de school. Mentoren moeten goed voorbereid aan hun werk beginnen.
  • Nieuwe dingen geleerd over groepsvorming.
  • Leuke sfeer in de groep.
  • De deskundigheid van de trainer.
  • Ik ben weer gemotiveerd geraakt om aan de slag te gaan als mentor.