Ervaringen

Vervolgtraining Conciërge 2.0

Meer dan 80 conciërges van Zeeuwse scholen volgden drie jaar geleden het scholingstraject Conciërge 2.0. ZeeProf organiseerde onlangs een 1-daagse vervolgtraining, met als doel de toen opgedane kennis op te frissen en te verdiepen, vaardigheden te oefenen en een transfer te maken naar de werkvloer. Hoe is die training ervaren? We spraken met trainer Roderik Sommerdijk van het FiAC en deelnemer Wim de Kok, conciërge op het Ostrea Lyceum in Goes.


Roderik: ‘Het is mooi om met elkaar terug te kijken, wat er allemaal gebeurd is de afgelopen jaren. Bepaalde technieken worden actief gebruikt en daarvan wordt de meerwaarde gezien en erkend’.
Wim vult aan: ‘Ik heb veel opgestoken over de professionele aanpak rondom veiligheid. Wat landelijk in de grote steden gebeurt, komt ook hierheen. Daar moet je klaar voor zijn!’


Wat is verder opgevallen? Roderik: ’De conciërges van de verschillende scholen kwamen erachter dat ze, ondanks dezelfde functie, heel andere werkzaamheden hebben’. Praktijkman Wim heeft  duidelijke ideeën daarover: ‘Ooit kwamen we binnen met een stofjas en werkschoenen… Als je nu de FuWa-omschrijving leest, is duidelijk waar je verantwoordelijkheden liggen qua werkzaamheden, veiligheid, BHV enzovoorts.


Hebben de heren tips voor collega-conciërges? Roderik steekt van wal: ‘Werk vanuit wat jíj kunt en maak jezelf waardevol in alles wat je doet. Wees bewust bekwaam! Geef ook aan wat je van collega’s wilt en verwacht.’ Wim vult aan: ‘Als de leerlingen ’s ochtends binnenkomen, dan hoor je daar te staan. Hun veiligheid moet gewaarborgd worden. Dat vraagt om overzicht, goed geïnformeerd zijn en de juiste communicatiemiddelen, zoals portofoons/telefoons’. Wat betreft crisissituaties raadt Roderick aan jezelf te allen tijde in de hand te houden: ‘Blijf professioneel en zorg voor een neutrale, ‘veilige’ houding. Wordt het lastiger, gebruik dan een techniek (feedback, keuzes etc.) en zorg ervoor dat je back-up hebt voor je een confrontatie aangaat.’


En Wim, nog een uitsmijter om mee af te sluiten? 

Wim: ‘Zeker. Ik vind het positief dat de directie een stap wil maken met het aanbieden van deze cursus, zodat we klaar zijn voor de toekomst!’

Scholing voor beginnende mentoren 2018/2019

“Laat je niet kennen is een slecht advies”

Met die slogan sloot Herberd Prinsen de scholing voor beginnende mentoren 18/19 af. Tijdens vier trainingsdagen leerden achttien startende mentoren van een vijftal Zeeuwse scholen hoe je snel verbinding maakt, een veilige sfeer creërt en een optimaal leer-werkklimaat. Samen vormden ze een enthousiaste, veilige en hard werkende groep: “De sfeer was prettig. Er was openheid naar elkaar en alles was bespreekbaar”. Sommigen keken stiekem al uit naar een vervolg: “Wanneer start de cursus voor gevorderden?”

 Wat is de deelnemers bevallen aan deze scholing?

De praktische aard van deze cursus.

Dat er vooral ingespeeld wordt op de behoefte van de cursisten.

De energie: zowel ontspannend als lerend!

De interactie tussen collega’s.

De nieuwe, actieve werkvormen die we ook volop hebben uitgeprobeerd.

De ruimte om zelf problemen en voorbeelden uit de praktijk aan te kunnen dragen.

De goede organisatie en het heerlijke eten: daar kan ik echt van genieten op zo’n dag!

Dat het nergens saai was.

 Welke concrete afspraak maak je voor jezelf n.a.v. deze training?

Ik weet van mezelf dat ik snel oordelend ben.

Ik ga tijdens gesprekken mijn oordeel uitzetten.

Met een luisterend oor constructief de dialoog aangaan en als ik ‘het probleem’ niet aankan, dit doorschuiven naar de professional.

Ik ga de praktische tips uit het werkboek toepassen.

Ik ben me tijdens deze cursus bewust geworden van mijn eigen kwaliteiten en ga die bewuster inzetten.

Ik ga het mentoruur beter benutten om de veiligheid in de klas te vergroten.

Mijn lessen minder statisch maken en een betere interactie creëren met ouders en leerlingen.

Minor D&P

Deelneemster Bella van Gent droeg tijdens de D&P-eindpresentaties van juni 2018 met veel verve een eigengemaakt gedicht voor, waarin ze verhaalt over de verschillende rollen die in haar huizen en over haar ervaringen rondom de Minor D&P.

 

  

Me Myself en D&P

"Na 38 jaar in het onderwijs moet ik mij gaan omscholen
Jammer van alle kennis, kunde op het gebied van Z&W
De directie zit op hete kolen
Een nieuwe afdeling moet het worden genaamd D&P

Dus naar school waar weer heel wat is te leren
4 profielen en twee keuzevakken
We hoeven er niet vroeg voor uit de veren
En elke keer iets lekkers bij de koffie te makken

Het eerste onderdeel het organiseren van een activiteit of evenement
Ja wat moet je als je in de 4e klas nog Z&W geeft en geen D&Piii
Nee geen kerstactie ,een idee van het management
Ik dacht meer aan een afscheid in de vorm van een High Tea

Het tweede profiel verkoop, presenteren en promoten
Een kolfje naar mijn hand dit is geen probleem
Daar kon je niet zo veel aan verkloten
Dat zat wat sneller in mijn systeem

Een website bouwen dat is gaaf
Maar viel dat even tegen
Probeerde Mo wel te volgen , heel erg braaf
Maar zat om de noodzakelijke kennis verlegen.

Een applicatie maken dat moet lukken
Jee daar komt ook al zo veel bij kijken
Af en toe  wilde ik de haren uit mijn hoofd rukken
Maar met geduld (wat  ik niet echt had) en veel hulp begon het ergens op te lijken.

Dan de film, een uitdaging waar ik naar uit keek
Het was lachen maar ook serieus acteren
Dan moet het nog iets worden wat ergens op leek
Het is ook niet niks als je voor het eerst gaat monteren

Ooit handvaardigheid en techniek gegeven
Maar wat we overkwam ik had geen idee
Ik werd door enthousiaste mensen omgeven
Maar om een of ander manier zat het bij mij niet mee

Gelukkig waren meerdere collega’s bereid
Mij te helpen, en daar ben ik ze dankbaar voor
En liep mijn hondje mee in de strijd
Met een óóg  en met een hangoor

Facilitair, de keuken in, helemaal mijn ding
Eerst weinig overleg, gewoon beginnen
toen toch maar taken verdelen onderling
Ach soms zijn we gewoon net als leerlingen

Podium als laatste onderdeel, dat was geweldig, ik leefde mij uit
Een hoop ideeën werden herleid tot één en dat werd verder uitgeschreven
Dan veel herhalen, verfijnen en op toneel de generale verknallen tot besluit
Maar tijdens de voorstelling is ieder in zijn rol gebleven.

En dan is het zover , de weken zijn voorbij gevlogen
Als laatste moet ik denken aan wat de directie had gedacht
al die rollen in een persoon,  ik denk het niet nadat ik alles heb afgewogen
Maar ik ben wel heel trots dat ik het tot een goed einde heb gebracht."

 

Training Efficiënt werken met Outlook, Word en Excel

Donderdag 14 juni heb ik met 11 andere collega’s van Ostrea en Pontes de Training Efficiënt werken met Outlook, Word en Excel gevolgd. Een wereld ging voor mij open! Onze docent Bert Roos van Infotraining vertelde enthousiast over de vele gebruiksmogelijkheden van Outlook, Word en Excel. Nooit geweten dat er nog zoveel méér mogelijk was met Outlook en Word!

·         Mailbox leeg maken

·         Vlaggen er op, labelen

·         Geen mappen meer, zoeken naar mails is simpel

·         Een heel handige F3 toets om tekst met repetatieve inhoud eenvoudig op te roepen

Wat een tijdswinst levert dit op. Veel geleerd over de opmaak in Word. Hoe je Hoofdstukken en Paragrafen heel snel op een simpele manier kunt toepassen. En bevalt de opmaak niet: gummetje gebruiken!

Excel is vooral handig in gebruik vanwege de dynamische berekeningen en het veilig sorteren door tabellen te maken. 

Een heel informatieve zinvolle cursus!

Liesbeth van de Velde
Mediathecaris Ostrea Lyceum

Training Startende mentoren

 

De mentor is steeds vaker de verbindende spil in de begeleiding van leerlingen en hun ouders. Dat vraagt    om het verbreden en aanscherpen van kennis, vaardigheden en attitude, bijvoorbeeld via de scholing "Startende mentoren".

Wat heeft het de deelnemers gebracht?

 

  • Ik heb geleerd hoe ik een veilige klas kan creëren.
  • We kregen veel handvatten, ook voor de bovenbouw: wat vinden 4-havoleerlingen leuk?
  • Dat ik in contact met leerlingen minder invul en meer aan het kind overlaat.
  • Het heeft me doen nadenken over mijn rol als mentor ten opzichte van mijzelf persoonlijk.
  • Hoe ik gedemotiveerde leerlingen gemotiveerd kan krijgen.
  • De dramadriehoek heeft me veel geleerd over mezelf en hoe ik mezelf kan helpen.

Hoe hebben de deelnemers de training o.l.v. Herberd Prinsen van HPC ervaren?

  • Er was een goede klik met de trainer en de groep. Je kon alles zeggen en dat is mooi.
  • Theorie en praktijk sluit goed op elkaar aan.
  • Er moest wel veel uit jezelf komen. Dat vind ik soms lastig...
  • Ik heb de afgelopen jaren rondgezwommen en heb nu handvatten gekregen: fijn!
  • Gelukkig geen rollenspel bij deze training...
  • Dit was een leuke, goed te volgen cursus. Ook fijne lestijden en pauzemomenten, waardoor je actief en alert blijft.

Minor Dienstverlening en producten, onderdeel break-in room

Deelnemers aan de minor D&P beleefden een break-in room op eigen niveau om te ervaren hoe je dit instrument in kunt zetten voor je eigen leerlingen. Het bleek complex, lastig en uitdagend te zijn. Alle groepen hebben uiteindelijk de code gekraakt: de snelste 9 minuten voor tijd en de laatste 10 seconden voor tijd...!

 

 

  • De break-in room was een leuke en actieve opdracht die je aan het denken zet.
  • De koppeling naar profieldeel twee was duidelijk. Voor snelle exacte denkers zijn al die codes en getallen makkelijker dan voor talige types.
  • Als docent economie vond ik de puzzels heel interessant. Ik zou ze zo in mijn eigen onderwijspraktijk kunnen gebruiken.
  • Het wedstrijdelement is leuk, al kan het voor sommigen wel stress geven.
  • Het reisverhaal over Mars is een leuke kapstok om 10 vragen aan 10 planeten te koppelen.
  • Achtergrondmuziek versterkte de sfeer en de beloning, echte Marsjes, maakte het super leuk.
  • Wel veel voorbereidend werk voor de docent.
  • Met hetzelfde concept is het mogelijk diverse onderdelen van D&P of een combinatie ervan aan te bieden.
  • Dit was een leuke, nieuwe ervaring met creatief en oplossend denken en handelen en samenwerken. Leuk voor teambealding of een laatste lesdag.

Training Outlook Office

Personeelsleden uit verschillende geledingen van het Ostrea Lyceum dompelden zich een dag onder in de uitgebreide kennis van trainer Bert Roos. Tips & Trics, Do's & Dont's maakte hun kennis van Outlook Office weer up-to-date. Alle deelnemers, van zorgcoördinator tot medewerker leerlingenloket en van hoofd financiën tot directeur waren razend enthousiast over deze door ZeeProf georganiseerde studiedag.

  •  Ik ben enthousiast aan de slag gegaan met de tips en trics en het werkt prima! 

  • Wat het mij gebracht heeft? Beter time-management door gestructureerd en efficiënt te werken met Outlook. 

  • Mijn postvak is leeg (Ik had er vóór de cursus meer dan 13.000 berichten in staan). Nu nog mijn (heel lange) lijst met taken wegwerken…

  • De training was prima en praktisch maar nog onvoldoende voor mij om alles zelfstandig toe te passen. Gelukkig kan ik vragen stellen aan meer ervaren collega's. 

  • Ik ben erachter gekomen dat het goed zijn om afspraken/gedragsregels op te stellen voor het mailen binnen de school.

  • Wat een enthousiaste trainer is die Bert Roos zeg. Hij legt het niet alleen uit, maar laat het ook zien! 't Is wel heel veel informatie ineens. Gelukkig heb ik alles opgeschreven, kan ik het op m'n gemakje nalezen.

 

Een effectief mentoruur verzorgen, zo doe je dat!

Deze tweedaagse training werd in mei en juni via ZeeProf georganiseerd en uitgevoerd door HPC met als trainer Herberd Prinsen. Mentoren vinden het soms lastig om een mentoruur effectief te maken. Een competente en professionele mentor wil zijn mentoruur gebruiken om verbinding te maken met zijn leerlingen, zelfvertrouwen van de leerlingen te vergroten en een veilige sfeer creëren. Mentoren en toekomstige mentoren hebben via deze training ervarean hoe je met met makkelijke en snel uitvoerbare oefeningen, energizers en andere werkvormen de doelen kunt bereiken. De reacties na afloop:

De trainer, Herberd Prinsen: "Ongelooflijk goede dagen gehad! Al die jonge mensen:geweldig. Wat hier geleerd is, kan binnen de school als een olievlek groter worden."

Een greep uit de reacties van de deelnemers:

  • Leerzaam en inspirerend, veel handvatten gekregen 
  • Eyeopeners, ik heb leren "omdenken".
  • Speels, ik heb niet alleen geleerd maar ook veel plezier gehad.
  • Ook echt iets voor anderen binnen de school. Mentoren moeten goed voorbereid aan hun werk beginnen.
  • Nieuwe dingen geleerd over groepsvorming.
  • Leuke sfeer in de groep.
  • De deskundigheid van de trainer.
  • Ik ben weer gemotiveerd geraakt om aan de slag te gaan als mentor.