Expertise cursusleider
Kerndocent Tineke Jansen verzorgt de Module Onderwijsorganisaties (10 weken) en de Module Teamcoaching (10 weken). Tineke is trainer, kerndocent, ontwikkelcoach en mede-ontwikkelaar schoolleidersopleidingen bij Avans+. Haar focus ligt op leiderschap en communicatie.
Daarnaast is zij executive coach en organisatie adviseur.
Tineke:
Als executive coach en organisatie adviseur ben ik graag betekenisvol voor het onderwijs, daar waar mijn hart altijd heeft gelegen en nog steeds ligt.
Met al mijn opgedane (levens)ervaringen, kennis, kunde en vaardigheden kan ik een zinvolle bijdrage leveren aan die prachtige opdracht die een grote groep professionals op alle niveaus in de onderwijsorganisaties elke dag weer zo serieus neemt.
Om jou te inspireren de verandering te zíjn die je graag wil zien, zodat jij in je leiderschap groeit, jouw organisatie zich ontwikkelt en het onderwijs nóg krachtiger wordt gemaakt. Voor onze kinderen, in het hier en nu en voor hun toekomst.
Lees meer
Situatie
Verkorte leerroute, bestaande uit één module van de opleiding Schoolleider basisbekwaam, voor deelnemers met een coördinerende of leidinggevende ambitie, die eerder het diploma Middenmanagement of een relevante masteropleiding hebben behaald.
Lees meer
Globale inhoud van deze cursus
Alle deelnemers starten voor aanvang van de opleiding met een ontwikkelassessment, gevolgd door een persoonlijk ontwikkelgesprek met de kerndocent. Hierin worden de persoonlijke leerdoelen besproken en aangescherpt waarmee de deelnemer tijdens de opleiding en in de eigen praktijk aan de slag gaat.
Module Onderwijsorganisatie (10 weken)
De module Onderwijsorganisatie gaat over het leidinggeven aan een onderwijsorganisatie. Centraal staan thematieken als persoonlijk leiderschap, organisatiestructuur, organisatiecultuur, HR-management, financieel management en de samenwerking met directe stakeholders als ouders, de omgeving, opvang, IKC, po en/of vo.
De deelnemer:
- analyseert de organisatiestructuur aan de hand van het organogram en
- formuleert welke verantwoordelijkheden passen bij een basisbekwaam schoolleider;
- analyseert de organisatiecultuur aan de hand van een cultuurmodel en geeft leiding aan individuele leraren en het team;
- analyseert een (beleidsrijke) begroting en begrijpt hoe geldstromen lopen;
- begrijpt de relatie klassenbezoeken - gesprekkencyclus en kan dit vertalen naar interventies gericht op talentmanagement, duurzame inzetbaarheid en werkdruk;
- beschrijft de samenwerking met directe stakeholder in relatie tot de Meervoudige Publieke Verantwoording (MVP).
Het programma bestaat uit 2 keer een tweedaagse (inclusief overnachting),
1 reguliere bijeenkomst (op maandag van 16.00 - 19.30 uur) en 2 onbegeleide leerteambijeenkomsten. Tijdens deze leerteambijeenkomsten gaan de leerteams bij elkaar op werkbezoek. De module wordt afgesloten met een integrale beroepsprestatie en kent een totale studiebelasting van 168 SBU.
Lees meer
Doel van deze cursus
Via een verkorte leerroute het diploma Schoolleider basisbekwaam behalen, waarna eventueel doorgestroomd kan worden naar Schoolleider vakbekwaam.
Lees meer
Afsluitingsbewijs
Diplomering
Wanneer de module met minimaal een > 5,5 wordt afgesloten, is de opleiding Schoolleider basisbekwaam succesvol afgerond. Bij een onvoldoende voor 1 of meerdere integrale beroepsprestaties (toetsen) krijgt de deelnemer de mogelijkheid tot 1 herkansing per integrale beroepsprestatie per module.
Tijdens de feestelijke diploma-uitreiking ontvangen de deelnemers die de module succesvol hebben afgerond het diploma Schoolleider basisbekwaam van Avans+. Met dit diploma kan de deelnemer zich, zodra deze in functie is aangesteld, registreren als register adjunct-directeur onderwijs (RADO) bij het Schoolleidersregister PO of het diploma opvoeren voor hun persoonlijk portfolio bij het Schoolleidersregister VO.
De mogelijkheid bestaat om aansluitend door te stromen naar de opleiding Schoolleider vakbekwaam en vervolgens eventueel naar de Master Leiderschap in Onderwijs. .
Lees meer