De opleiding schoolleider bestaat uit een ontwikkelassessment en een drietal modules. Alle deelnemers starten voor aanvang van de opleiding met een online ontwikkelassessment aan de hand van de Learning Agility Go, gevolgd door een ontwikkelgesprek (online) met de docent Persoonlijk Leiderschap (PL). Deze verzorgt ook het individuele coachgesprek dat de deelnemer 1x in de opleiding mag aanvragen.
Persoonlijk Leiderschap wordt iedere module integraal afgetoetst. Naast een cijfermatige beoordeling ontvangt de deelnemer ook inhoudelijke feedback van de docent PL als input voor zijn ontwikkeling (in de volgende module).
Module 1: De school als professionele organisatie (10 weken)
In de module ‘De school als professionele organisatie’ analyseert de deelnemer zijn eigen school als zijnde een professionele organisatie. Hierbij kijkt hij kritisch door 4 inherent verschillende brillen naar de school- en onderwijsontwikkelingen binnen zijn organisatie:
- duurzaam toekomstbestendig onderwijs
- anders organiseren
- de waarderende dialoog
- strategisch HR-beleid
Uiteindelijk brengt de deelnemer deze bevindingen bijeen in een overkoepelend advies aan zijn organisatie.
Het programma bestaat uit 3 dagen (6 dagdelen), waarvan 1 dagdeel in het teken staat van beleidsrijk begroten en 1 dagdeel een themabijeenkomst Persoonlijk leiderschap is. De module wordt afgesloten met een integrale beroepsprestatie en kent een totale studiebelasting van 6 EC’s (=168 studiebelastingsuren).
Thema’s:
- Beleidsrijk begroten
- Strategisch HR-beleid
Module 2: Onderwijskundig leiderschap (10 weken)
De deelnemer verbetert, samen met het team, een aspect van een gedeelde én gedragen visie op onderwijs. De deelnemer onderzoekt op strategisch niveau, op alle lagen van de organisatie, welke impact gemaakte keuzes hebben. Door het eigenaarschap van processen te spreiden verbetert hij de interne samenwerking, benut hij talenten optimaal en verhoogt hij de kwaliteit. Tenslotte doet hij een voorstel voor de borging van de kwaliteit door te sturen op iteratieve, cyclische, systematische evaluatie.
Het programma bestaat uit 3 dagen (6 dagdelen), waarvan 1 dagdeel een themabijeenkomst Persoonlijk leiderschap is. Business research (praktijkgericht onderzoek doen) wordt geïntegreerd aangeboden. De module wordt afgesloten met een integrale beroepsprestatie en kent een totale studiebelasting van 6 EC’s (=168 studiebelastingsuren).
Thema’s:
- Business research: praktijkgericht onderzoek
- Visie
- Veranderen
- Samenwerken
- Kwaliteit
Module 3: Verbindend schoolleiderschap (10 weken)
De deelnemer analyseert in deze module zijn eigen verbindend vermogen als schoolleider in relatie tot de interne en externe omgeving. Hierbij kijkt hij/zij kritisch naar zichzelf als leider, als persoon en als verbinder. Ook analyseert hij/zij de verbindingen tussen zichzelf als schoolleider met de organisatie en omgeving. Dit werkt hij/zij vervolgens uit in een (zelf)advies. Hij/zij gebruikt hiervoor, naast de grondige analyses, actief opgehaalde input van anderen.
Het programma bestaat uit 3 dagen (6 dagdelen), waarvan 1 dagdeel een themabijeenkomst Persoonlijk leiderschap is. De module wordt afgesloten met een integrale beroepsprestatie en kent een totale studiebelasting van 6 EC’s (=168 studiebelastingsuren).
Thema’s:
- Jouw eigen verbindend vermogen
- Verbindend vermogen binnen je team/organisatie
- Verbindend vermogen tussen jouw school en de omgeving
Persoonlijk leiderschap (PL)
Persoonlijk leiderschap (PL) loopt als rode draad door de opleiding Schoolleider Vakbekwaam heen.
Bij aanvang van de opleiding wordt het ontwikkelassessment LA GO afgenomen. Daarna volgt een ontwikkelgesprek met de docent PL. In dit gesprek formuleert de deelnemer een aantal persoonlijke leerdoelen waar hij/zij gedurende de opleiding aan gaat werken.
Iedere module bevat één dagdeel PL waarin een specifiek thema aan de orde komt. Dit dagdeel wordt door de docent PL verzorgd. Tevens mag de deelnemer één keer gedurende de opleiding gebruik maken van een extra coachgesprek met de docent PL.
Themabijeenkomst PL binnen de module ‘Onderwijskundig leiderschap’: Reflecteren
De deelnemer gaat aan de slag met zijn/haar persoonlijke kernwaarden, de organisatiewaarden en zijn/haar reflectieve vaardigheden.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van de literatuur: “Op verhaal komen, je autobiografie als bron van wijsheid” van Ernst Bohlmeijer en Gerben Westerhof en van de reflectiecyclus van Korthagen.
Themabijeenkomst PL binnen de module ‘Verbindend schoolleiderschap’: Zelfbeeld
De deelnemer zoomt in op een van de 5 zijnswijzen van Autry: authenticiteit. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de theorie van de humanistisch psycholoog Carl Rogers.
Themabijeenkomst PL binnen de module ‘De school als professionele Organisatie: ‘Leren van en met elkaar’
De deelnemer weet hoe hij/zij de dialoog op gang brengt en ontwikkelt hiervoor de juiste vaardigheden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van verschillende technieken vanuit de theorie Humble Inquiry van Edgar Schein en de leer van socratische gesprekvoering.
Toetsing
De deelnemer rondt de module af met een IBP (Integrale Beroepsprestatie). Het IBP bestaat uit 3 onderdelen:
1. Een inhoudelijk eindproduct:
- De school als professionele organisatie: een overkoepelend advies aan zijn/haar organisatie;
- Onderwijskundig leiderschap: een inhoudelijke uitwerking van een verbeterslag van een deelaspect van de onderwijskundige visie;
- Verbindend schoolleiderschap: een (zelf)advies t.a.v. de verbindingen tussen zichzelf als schoolleider met zijn/haar organisatie en de omgeving.
2. Een verantwoordingsdocument: hierin reflecteert de deelnemer op:
- de gemaakte keuzes voor theorieën, modellen en de gebruikte onderzoekmethodologieën;
- zijn/haar eigen rol in het proces;
- de context en de rol van de betrokkenen in het proces.
3. Filmopname PL waarin de deelnemer aantoont:
- welke ontwikkeldoelen hij/zij zichzelf heeft gesteld;
- welke leeractiviteiten hij/zij heeft ondernomen;
- welke reflectie hij/zij daarop heeft toegepast;
- welke volgende logische 'next steps' hij/zij meeneemt in zijn verdere ontwikkeling.
De deelnemer ontvangt een eindcijfer voor de modules waarbij alle onderliggende onderdelen afzonderlijk voldoende moeten zijn.