Alle deelnemers starten voor aanvang van de opleiding met een ontwikkelassessment, gevolgd door een persoonlijk ontwikkelgesprek met de kerndocent. Hierin worden de persoonlijke leerdoelen besproken en aangescherpt waarmee de deelnemer tijdens de opleiding en in de eigen praktijk aan de slag gaat.
1. Module Onderwijsorganisatie (10 weken)
De module Onderwijsorganisatie gaat over het leidinggeven aan een onderwijsorganisatie. Centraal staan thematieken als persoonlijk leiderschap, organisatiestructuur, organisatiecultuur, HR-management, financieel management.
De deelnemer:
- analyseert vanuit een gedragen visie de structuur en cultuur van de organisatie en is zich bewust dat beiden elkaar beïnvloeden. Hij analyseert op basis van het organogram de eigen organisatie en formuleert welke verantwoordelijkheden passen bij een basisbekwaam schoolleider. Hij presenteert, op basis van de analyse en een zelf gekozen model of theorie, de gewenste / meest efficiënte cultuur en structuur passend bij de organisatie. De deelnemer reflecteert daarbij op systematische wijze op zichzelf en legt de relatie met zijn professionele identiteit, de professionele omgeving en de samenwerking met collega's.
- stimuleert vanuit talentmanagement medewerkers om hun plaats in te nemen in de organisatie en zich in hun rol en bijdrage te verantwoorden. Hij weet medewerkers te boeien en te binden ten behoeve van de onderwijskwaliteit en het sociaal welbevinden. Hij geeft leiding aan de ontwikkeling van medewerkers, zowel individueel als op teamniveau en stimuleert een leven lang leren en onderbouwt dit vanuit de gesprekkencyclus;
- analyseert uit de samenhang van verschillende begrotingsdocumenten of de begroting beleidsrijk of beleidsarm is begroot en aansluit bij gezamenlijk bepaald beleid. Hij weet aan te geven wat binnen zijn cirkel van invloed ligt en formuleert op basis van de analyse een advies met passende interventies om gestelde doelen te bereiken. Hij onderbouwt en verantwoordt dit naar het team en de MR.
Het programma bestaat uit 2 keer een tweedaagse (inclusief overnachting),
1 reguliere bijeenkomst (op maandag van 16.00 - 19.30 uur) en 2 onbegeleide leerteambijeenkomsten. Tijdens deze leerteambijeenkomsten gaan de leerteams bij elkaar op werkbezoek. De module wordt afgesloten met een integrale beroepsprestatie en kent een totale studiebelasting van 168 SBU.
2. Module Transformatiemanagement (10 weken)
Het onderwijs ontwikkelt zich continu. Met vakkennis en expertise wil de deelnemer in staat zijn om op grote en kleine veranderingen in te kunnen spelen. Dit kan specifiek gericht zijn op een bepaald vakgebied maar ook op het gebied van cultuur of bepaalde structuur binnen de organisatie.
Kennis over visie, veranderprocessen, veranderingstheorieën, onderstromen in een organisatie en het leidinggeven aan veranderingen wordt verdiept en de deelnemer gaat aan de slag met een onderzoeksplan. De verschillende belanghebbenden en hun rol worden hierin meegenomen.
De deelnemer:
- creëert een verandering door zowel de eigen kennis en inzichten als die van betrokkenen binnen de directe schoolomgeving te vergroten en hiermee nieuwe kennis en inzichten te ontwikkelen;
- analyseert, in het kader van onderzoeksmatig werken, resultaten van de school en de wijze waarop die tot stand kunnen komen en trekt op basis daarvan conclusies voor het opstellen van een veranderplan;
- geeft leiding aan de ontwikkeling van veranderprocessen in het primaire proces en initieert, in het kader van veranderprocessen, dialoog en zoekt samenwerking met mensen binnen de directe schoolomgeving;
- ontwikkelt zichzelf door vanuit leidinggevend perspectief actief feedback te organiseren, kritisch te reflecteren op het eigen handelen en zijn professionele identiteit met als doel vanuit (ethisch) leiderschap leiding te geven en een bijdrage te leveren aan de (strategische) doelen in de eigen organisatie op schoolniveau.
Het programma bestaat uit 3 bijeenkomsten (op maandag van 16.00 - 19.30 uur) en 2 onbegeleide leerteambijeenkomsten. Deze module wordt afgesloten met een integrale beroepsprestatie en kent een totale studiebelasting van 112 SBU.
3. Module Teamcoaching (10 weken)
Om ambities in de schoolorganisatie waar te kunnen maken is het van belang dat teams goed samen kunnen werken en tot zelfontwikkeling komen. De teamcoach is hierbij altijd gericht op het collectieve belang.
In deze module wordt dieper ingegaan op groepsdynamieken en onderstromen welke van invloed zijn op de interventies van de teamcoach. De coachtechnieken die de deelnemers inzetten helpen de ander(en) inzicht te krijgen in de situatie, verantwoordelijkheid te nemen en zelf te zoeken naar oplossingen.
De deelnemer:
- analyseert de groepsdynamica en teamdoelmatigheid van het team waaraan hij leiding geeft. Hij brengt boven- en onderstromen in kaart. Presenteert een teamanalyse waarbij de samenhang tussen de teamdoelmatigheden, groepsdynamica en stromen inzichtelijk wordt gemaakt en onderbouwt de analyse vanuit een zelf gekozen model of theorie.
- hij hanteert op basis van de teamanalyse passende coachtechnieken en werkvormen om te sturen en te interveniëren op het teamproces. Hij onderbouwt de keuze voor de toegepaste coachtechnieken en interventies.
- hij brengt de opbrengsten van de toegepaste coachtechnieken en interventies helder en inzichtelijk in kaart waarbij relatie is gelegd met de te realiseren organisatiedoelstelling(en);
- ontwikkelt zichzelf door vanuit leidinggevend perspectief actief feedback te organiseren en kritisch te reflecteren. Hij reflecteert op eigen leiderschap waarbij een duidelijke koppeling is gemaakt met de persoonlijke leerdoelen uit het ontwikkelassessment en de relatie is gelegd naar de eigen professionele identiteit, de professionele omgeving, de samenwerking met collega’s en de persoonlijke energiebalans. Op basis van opgedane kennis, vaardigheden en inzichten formuleert hij handelingsalternatieven ten behoeve van de ontwikkeling van de eigen (team)coachvaardigheden, leiderschap en de professionele identiteit.
Het programma bestaat uit 4 bijeenkomsten (op maandag van 16.00 - 19.30 uur) en 2 onbegeleide leerteambijeenkomsten. Deze module wordt afgesloten met een integrale beroepsprestatie en kent een totale studiebelasting van 120 SBU.